Monday, August 3, 2009

Exam dah dekat...Pecutan Akhir.........?



Salam ukhuwah. Apa khabar semua adik-adik? Rasanya time sekarang semua dah rasa bahang nak exam nie. Mungkin bahangnya lebih dari seronoknya puasa dan sambut aidilfitri. Adik-adik tahun 6 akan hadapi UPSR dalam bulan puasa. Mungkin yang ambik PSRA dan UPKK juga sama. Kemudian menyusul pula PMR dan SPM. Bagi yang ambil exam bulan puasa, gunakan kelebihan bulan rahmat ramadhan untuk mencipta kecemerlangan yang lebih EXTRA dari biasa. Dekat-dekat exam nie ada 3 golongan pelajar yang wujud. Mari kita perincikan :

1. Golongan yang relaks dan tak ambil kisah. Tarikh exam, tempat nak exam, apa subjek pun dia kurang pasti Apa keputusan pun dia terima. Yang penting dia boleh sambung belajar juga nanti. Tak kisah di mana.

2. Golongan yang ada kesedaran tentang perlunya cemerlang dalam exam. Namun kerana mereka agak lambat sedar dan bertindak, mereka merasa gugup dan bimbang. Setiap strategi dirasakan tidak menjadi kerana banyak subjek belum dikuasai. Nak study subjek A, rasa subjek B pun belum power juga. So, mereka jadi keliru dan hanya mengikut arus sahaja.

3. Golongan yang menumpukan sepenuhnya saat-saat kecemasan ini untuk study dan buat review semua subjek yang akan diduduki. Mereka akan pastikan setiap detik digunakan sebaik mungkin supaya masa tidak sia-sia. Mereka mungkin tidak menguasai semua subjek namun mereka ada strategi dan melaksanakannya mengikut perancangan.

Jadi, di manakah kedudukan anda sekarang? Perhatikan sisipan berita di atas. Seorang pelajar PMR yang cacat kedua belah tangannya (Nor Umairah) dan menjawab exam hanya menggunakan kaki berjaya mendapat 8A dalam PMR. Guna kaki pun boleh dapat 8A? Macam mana kalau adik-adik jawab exam menggunakan kaki? Tentu susah bukan! Adakah Nor Umairah mempunyai sepasang kaki yang hebat? Sudah tentulah kakinya juga macam kaki kita semua. Namun dia sebenarnya mempunyai akal dan mental yang hebat. Strategi dan matlamat telah disusun dan dirancang dengan baik. Baru kejayaan datang bertamu. Seperti kata pepatah Inggeris " Good Result Comes Together With Good Efford". Keputusan yang baik lahir dari usaha yang baik. OK, now mari kita berkongsi tentang sedikit tips pecutan akhir tidak kira adik-adik berada di golongan 1 atau 2 atau 3.

APA ITU PECUTAN AKHIR?



Seorang pelari pecut akan memecut lebih laju apabila hampir dengan garisan penamat. Maksudnya, semakin dekat garisan penamat, semakin laju dia memecut. Kenapa? Kerana dia ingin sampai lebih dulu dari orang lain yang turut sama memecut.

Kalau begitu, apa pula maksudnya pecutan akhir peperiksaan?

"Seorang pelajar akan berusaha EXTRA dari biasa apabila semakin hampirnya dia dengan peperiksaan"

Maksudnya segala-galanya lebih. Study lebih, strategi lebih, solat lebih, doa lebih, masa study lebih. Pendek kata, pecutan akhir ini boleh disamakan dengan konsep segalanya lebih. Kalau dulu study sehari 2 jam, now kena tambah jadi 4-5 jam. Kalau dulu gunakan cara study biasa, now kena study luar biasa. Kalau tidak tahu di mana ingin bermula, mari kita sama-sama perincikan langkah pertama :

SEMAK KEKUATAN DAN KELEMAHAN....

1. Senaraikan semua subjek yang akan anda duduki tahun ini
2. Senaraikan target anda untuk setiap subjek
3. Kalaulah exam diadakan hari ini a
tau sekarang apakah keputusan anda untuk
semua subjek itu? ( Jawab dengan ikhlas
dan benar supaya senang proses
seterusnya)

Kalau dah selesai, semak balik apa yang kita tulis tadi. Kalau semua target anda adalah A, anda dikira ada matlamat. Selepas senaraikan semua subjek dan targetnya, kita lihat pula kalau exam diadakan hari ini, apakah keputusannya? Mungkin ada yang tulis semua A, atau separuh A dan yang lain mungkin B, C dan sebagainya. OK, bahagikan semua subjek mengikut pencapaian kita. Kategori Cemerlang (A), Sederhana (B) dan Lemah (C,D,E dll).

RANCANG STRATEGI SEKARANG!

1. Utamakan yang penting
Tadi kita dah bersetuju untuk extra kan study. Jadi, lebihkan masa untuk subjek yang berada dalam kategori B, C dan seterusnya. Jangan abaikan pula subjek yang kita yakin dapat A. Ada orang yakin subjek A boleh score, tapi time result keluar, subjek yang boleh score tadi dapat B dan yang tak sure score pula dapat A. Macam mana nak study? Sabarlah yer. Kita perincikan satu persatu.Now, rancang masa study dulu. Berapa masa untuk setiap subjek. Sedikit perancangan hari ini menjimatkan masa kita keesokannya. Dah terlewat lah ustaz...takpa. Oghang putih kata, "better late than never"

2. Bahagikan subjek mengikut topik dan kategorikan ikut kemampuan kita..
Banyaknya subjek nak kena buat
! Kena buat juga kalau kita ingin berjaya. Dapatkan banyak bahan rujukan dari syarikat penerbitan buku yang berbeza. Tak semestinya beli, mungkin boleh tukar dengan kawan. Pinjam dengan cikgu atau kakak dan sebagainya. Mungkin boleh pergi kedai buku POPULAR atau MPH bookstore dan banyak lagi. Lepak kat sana, buat sedikit semakan dan biasakan diri dengan soalan-soalan peperiksaan.

3. Jangan buat study tanpa henti atau marathon study..
Memang kena study 4-5 jam s
ehari tetapi kena ada strategi. Apa yang ustaz maksudkan di sini ialah jangan study 2 jam tanpa henti. Tak ada hadiah untuk orang buat rekod dunia study tanpa henti. Yang ada hanya wad hospital untuk orang yang study tanpa henti dan mengalami kekejangan otak.He,he,he. Lebih baik study 30 minit, berhenti 5 minit atau study 1 jam berhenti 10 minit. Ini akan memberikan kita kekuatan untuk study keesokannya. Kalau tidak, kita akan rasa letih untuk study esok. Rasa macam alamak! Nak kena study lagi...Jadi, time berhenti 5-10 minit tersebut, buat sesuatu yang kita rasa happy dan relaks. Ganjarkan diri anda. Minum minuman yang paling best, jalan2 di laman rumah, tengok tv sekejap dan sebagainya. Tapi jangan lebih masa. Time study pula kena disiplin. selagi tak cukup masa jangan berhenti. Inform mak siap-siap kalau nanti mak nak minta tolong pergi kedai atau buat apa-apa, minta buat selepas atau sebelum study. Cakap elok2 dengan mak. Kan dapat pahala tu.

4. Study tak semestinya b
aca buku..
"Studying is not reading but reading is studying". Apa ertinya nie? Study tak semestinya baca buku. Boleh buat latihan, latih tubi, peta minda, buat kuiz, ceritakan dengan kawan, study group, bercakap di hadapan cermin dan sebagainya. Pendek kata, apa-apa yang boleh memantapkan ingatan dan pemahaman kita selagi tidak melanggar undang-undang Islam dan Kanun Jenayah di Malaysia, boleh buat. Betul tak?

5. Input Come together with Output
"Jangan hanya melakukan prose
s memasukkan data (input) ke dalam otak tanpa melakukan proses mengeluarkannya (output). Muntahkan semua maklumat kita melalui pelbagai cara antaranya sembang dengan kawan, buat kuiz, cerita depan cermin (pastikan takde orang nampak dan kunci pintu bilik), cerita dekat adik dan sebagainya.

6. Pilih masa yang sesuai untuk menu study
Banyakkan aktiviti membaca dan menghafal serta pemahaman pada sebelah pagi kerana waktu ini otak ita fresh.
Manakala time petang banyakkan aktiviti latih tubi, jawab soalan, peta minda dll.

7. Jangan lupa Allah, ibu bapa dan guru
Jangan sibuk study, tinggal solat. Solat jadikan acara utama. Sembahyang hajat sebelum study insya Allah lebih dipermudahkan. Minta restu ibu ayah dan guru. Pasang niat dan azam bersama kawan-kawan untuk berjaya. Maka semua ini adalah formula kejayaan. Tinggalkan
dulu hiburan internet, myspace, facebook, game, lepak dan sebagainya kerana ia tidak membantu malah membantutkan pecutan akhir kita.




"Semoga kejayaan datang bertamu bagi orang yang memohon restu Semoga kecemerlangan datang segera bagi orang yang merancang dan berdoa"

No comments: